PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI

Urząd Gminy  Radziłów  jako organ władzy samorządowej dostrzega konieczność  podjęcia działań w stosunku do osób, które trwale lub tymczasowo nie mogą na równi z innymi korzystać z życia publicznego. Wychodząc naprzeciw osobom ze szczególnymi potrzebami został opracowany niniejszy Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności, który ma na celu zdiagnozowanie obszarów, które w sposób niewystarczający wspierają wyżej wymienione osoby.

 Na podstawie art. 14 pkt 2, ust. 2 w związku z art. 4 i 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przyjmuje się Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

L.p. Zakres działalności Realizujący zadania Sposób realizacji Termin
1. Szkolenie z zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Koordynator ds. dostępności,  Udział w szkoleniach, webinariach, warsztatach Realizacja w całym okresie działania
2. Przygotowanie Deklaracji dostępności Koordynator ds. dostępności, Analiza stanu w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. Wykonano
3. Dokonanie analizy stanu obiektów Urzędu Gminy Radziłów pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy. Koordynator ds. dostępności Audyt budynku Urzędu Gminy Wykonano
4. Dostosowanie strony internetowej i BIP do minimalnych wymagań w zakresie dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. Koordynator ds. dostępności Publikowanie tekstów, załączników zapewniających dostępność cyfrową. Podpisywanie linków, grafiki, zdjęć tekstami alternatywnymi. Realizacja w całym okresie działania
5. Uwzględnianie trudności osób ze szczególnymi potrzebami w planowanej i prowadzonej działalności oraz realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych.

Koordynator ds. dostępności

Zamówienia publiczne

Referaty merytoryczne

Określanie w treściach umów warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie tych zadań publicznych lub zamówień publicznych z uwzględnieniem minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Realizacja w całym okresie działania
6.

Monitorowanie działalności Urzędu w zakresie wskazanym w art. 14 ust. 1 ustawy.

Koordynator ds. dostępności Prowadzenie spotkań i narad z kadrą kierowniczą Urzędu oraz ekspertami zewnętrznymi. Realizacja w całym okresie działania
7.

 Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zgodnie z art. 11 ustawy.

Koordynator ds. dostępności Wypełnienie formularza opracowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego przekazanie do zatwierdzenia Wójta następnie podanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej oraz na stronie BIP-u. do 31 marca 2022 roku.
8. Przesłanie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami do organu o którym mowa w art.11, ust 1 ustawy Koordynator ds. dostępności Przesłanie zatwierdzonego Raportu do Wojewody. do 31 marca 2022 roku
9.

Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności:

  • architektonicznej
  • cyfrowej
  • informacyjno -komunikacyjnej
Koordynator ds. dostępności we współpracy  z komórkami organizacyjnymi

Dostępność architektoniczna

Stosowanie rozwiązań mających na celu poprawę dostępności Urzędu w szczególności poprzez usuwanie barier architektonicznych, stosowanie oznaczeń kontrastowych, montaż pętli indukcyjnej, rozpoczęcie procedury zaprojektowania rozbudowy/przebudowy budynku urzędu uwzgledniającego wszystkie wymogi, zapewnienie  informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny, zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób. Przygotowanie wydzielonego pomieszczenia na parterze dostępnego dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Dostępność cyfrowa

Dostosowanie stron internetowych do standardów WCAG 2.1. oraz przestrzeganie  ustawy  z  dnia  4  kwietnia  2019  r.  o  dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Dostępność informacyjno–komunikacyjna

Instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, niedowidzących, niepełnosprawnych ruchowo.

Realizacja w całym okresie działania
10.

Zapewnienie dostępu alternatywnego oraz wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami.

Koordynator ds. dostępności

Zapewnienie osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub zapewnieniu wsparcia technicznego, w tym wykorzystania technologii w zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Działania mające na celu ułatwienie dostępu architektonicznego, cyfrowego oraz informacyjno-komunikacyjnego.

Zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadkach, gdy z przyczyn niezależnych, technicznych lub prawnych, Urząd nie będzie w stanie zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami.

Realizacja w całym okresie działania
11.

Określenie możliwości pozyskania środków zewnętrznych na realizację zadań z zakresu poprawy dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami

Koordynator ds. dostępności we współpracy z referatami Urzędu

Ustalenie możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych w szczególności:

1) z Funduszu Dostępności
2) z Funduszy Unijnych,
3) z dotacji celowych z budżetu Państwa
4) z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Realizacja w całym okresie działania
12

Opracowanie procedur, wzorów dokumentów dostępnych cyfrowo

Koordynator ds. dostępności we współpracy z referatami Urzędu

Opracowanie dokumentów, opracowanie procedur dla urzędników, szkolenie w zakresie ich stosowania.

I półrocze 2022 roku

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Radziłów

Wytwarzający/odpowiadający: Łukasz Rutkowski - Referat Organizacyjny

Data wytworzenia: 2022-01-01

Wprowadzający: Łukasz Rutkowski

Data modyfikacji: 2022-02-22

Opublikował: Łukasz Rutkowski

Data publikacji: 2022-02-22