PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
Urząd Gminy Radziłów jako organ władzy samorządowej dostrzega konieczność podjęcia działań w stosunku do osób, które trwale lub tymczasowo nie mogą na równi z innymi korzystać z życia publicznego. Wychodząc naprzeciw osobom ze szczególnymi potrzebami został opracowany niniejszy Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności, który ma na celu zdiagnozowanie obszarów, które w sposób niewystarczający wspierają wyżej wymienione osoby.
Na podstawie art. 14 pkt 2, ust. 2 w związku z art. 4 i 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przyjmuje się Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
L.p. | Zakres działalności | Realizujący zadania | Sposób realizacji | Termin |
1. | Szkolenie z zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami | Koordynator ds. dostępności, | Udział w szkoleniach, webinariach, warsztatach | Realizacja w całym okresie działania |
2. | Przygotowanie Deklaracji dostępności | Koordynator ds. dostępności, | Analiza stanu w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. | Wykonano |
3. | Dokonanie analizy stanu obiektów Urzędu Gminy Radziłów pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy. | Koordynator ds. dostępności | Audyt budynku Urzędu Gminy | Wykonano |
4. | Dostosowanie strony internetowej i BIP do minimalnych wymagań w zakresie dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. | Koordynator ds. dostępności | Publikowanie tekstów, załączników zapewniających dostępność cyfrową. Podpisywanie linków, grafiki, zdjęć tekstami alternatywnymi. | Realizacja w całym okresie działania |
5. | Uwzględnianie trudności osób ze szczególnymi potrzebami w planowanej i prowadzonej działalności oraz realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych. |
Koordynator ds. dostępności Zamówienia publiczne Referaty merytoryczne |
Określanie w treściach umów warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie tych zadań publicznych lub zamówień publicznych z uwzględnieniem minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami | Realizacja w całym okresie działania |
6. |
Monitorowanie działalności Urzędu w zakresie wskazanym w art. 14 ust. 1 ustawy. |
Koordynator ds. dostępności | Prowadzenie spotkań i narad z kadrą kierowniczą Urzędu oraz ekspertami zewnętrznymi. | Realizacja w całym okresie działania |
7. |
Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zgodnie z art. 11 ustawy. |
Koordynator ds. dostępności | Wypełnienie formularza opracowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego przekazanie do zatwierdzenia Wójta następnie podanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej oraz na stronie BIP-u. | do 31 marca 2022 roku. |
8. | Przesłanie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami do organu o którym mowa w art.11, ust 1 ustawy | Koordynator ds. dostępności | Przesłanie zatwierdzonego Raportu do Wojewody. | do 31 marca 2022 roku |
9. |
Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności:
|
Koordynator ds. dostępności we współpracy z komórkami organizacyjnymi |
Dostępność architektoniczna Stosowanie rozwiązań mających na celu poprawę dostępności Urzędu w szczególności poprzez usuwanie barier architektonicznych, stosowanie oznaczeń kontrastowych, montaż pętli indukcyjnej, rozpoczęcie procedury zaprojektowania rozbudowy/przebudowy budynku urzędu uwzgledniającego wszystkie wymogi, zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny, zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób. Przygotowanie wydzielonego pomieszczenia na parterze dostępnego dla osób ze szczególnymi potrzebami. Dostępność cyfrowa Dostosowanie stron internetowych do standardów WCAG 2.1. oraz przestrzeganie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dostępność informacyjno–komunikacyjna Instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, niedowidzących, niepełnosprawnych ruchowo. |
Realizacja w całym okresie działania |
10. |
Zapewnienie dostępu alternatywnego oraz wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami. |
Koordynator ds. dostępności |
Zapewnienie osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub zapewnieniu wsparcia technicznego, w tym wykorzystania technologii w zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Działania mające na celu ułatwienie dostępu architektonicznego, cyfrowego oraz informacyjno-komunikacyjnego. Zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadkach, gdy z przyczyn niezależnych, technicznych lub prawnych, Urząd nie będzie w stanie zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami. |
Realizacja w całym okresie działania |
11. |
Określenie możliwości pozyskania środków zewnętrznych na realizację zadań z zakresu poprawy dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności we współpracy z referatami Urzędu |
Ustalenie możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych w szczególności: 1) z Funduszu Dostępności |
Realizacja w całym okresie działania |
12 |
Opracowanie procedur, wzorów dokumentów dostępnych cyfrowo |
Koordynator ds. dostępności we współpracy z referatami Urzędu |
Opracowanie dokumentów, opracowanie procedur dla urzędników, szkolenie w zakresie ich stosowania. |
I półrocze 2022 roku |
Metryka strony